Witam e-nauczycieli i zapraszam do współpracy.
Kontakt: marmarkwa(at)gmail.com

wtorek, 28 grudnia 2010

O metodzie WebQuest

WebQuest to metoda nauczania zorientowana na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia. Nazwa WebQuest pochodzi od złożenia angielskich słów web, czyli pajęczyna (sieć) i questionnaire, czyli kwestionariusz (ankieta).

Twórcą metody, która powstała w 1995 roku, jest Bernie Dodge profesor Uniwersytetu Stanowego w San Diego. Według Dodge'a jest to metoda nakierowana na wyszukiwanie i przetwarzanie informacji, których większość lub całość pozyskiwana jest w sposób interaktywny i pochodzi z zasobów internetowych. Struktura tej metody oraz elementy związane z jej zastosowaniem i realizacją są zbliżone do metody projektu. Można zastanowić się nad zaadoptowaniem WebQuestów do realizacji gimnazjalnych projektów edukacyjnych, w których będą uczestniczyć nasi uczniowie.

Każdy WebQuest zawiera sześć dokładnie określonych elementów: wprowadzenie, zadanie, procedurę (opis kolejnych kroków, które uczeń ma wykonać), źródła, kryteria oceny, konkluzję (podsumowanie). Najważniejszą częścią WebQuestu jest zadanie, które angażuje myślenie i wyzwala twórcze działanie ucznia.

Efektywność nauczania poprzez WebQuesty jest większa od tradycyjnych metod, ponieważ w różnorodny sposób stymulują umysł i aktywizują różnorodne umiejętności myślowe (porównywanie, klasyfikowanie, indukowanie, dedukowanie, analizowanie błędów, konstruowanie argumentów, abstrahowanie, analizowanie poglądów).

"Produkty" uzyskane w wyniku realizacji WebQuestów publikowane są w internecie.

Źródło: materiały szkoleniowe opracowane przez Sabinę Furgoł

Więcej o WebQuestach
Przykłady WebQuestów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz